May 25, 2012

Kelengkapanku....Susu IBU


Assalammualaikum semua....lame nye tak jenguk blog sendiri...apatah lagi nak update cite terbaru....kehidupanku yang semakin terisi dan berseri selepas kehadiran ahli baru....dah 3bulan dah si comey ku syaurah....kaklong pula dah 2 tahun 2 bulan...syukur semua nya sihat membesar bagai juara....hehe...

entri kali ni nak story skit mengenai kelengkapan2 ibu yang menyusukan anak dan menyimpan susu ibu utk anak....mcm saya la....sejak ank no.2 ni lahir, aku amat2 teruja sgt utk menyusukan dia dgn susu badan secara exclusive...dulu mase ank p1 mmg xtau sgt hal2 ni...susu ibu yg melimpah2 tu aku buang saje setelah cik B penuh....bila kenangkan smula rase menyesal sgt2....tats y this time i won't waste every single susu badan ku ini....akn ku simpan dan diberikan sepenuhnya kepada baby syaurah....semoga ianya berterusan sehingga syaurah berusia 2 tahun...InsyaAllah dgn izin-Nya...amin...

1) Alat Pengepam....tak kira la manual atau elektrik...mahal atau murah...yang penting mesti boleh digunakan dan selesa menggunakan tanpa rasa sakit.....skang aku guna Spectra 3... sgt2 menyukai nya...walau baru guna 2 bulan, ianya sgt2 selesa dan best! :-) Spectra 3 with double pumping. tapi aku xguna pun double pumping....aku pam sebelah2 dulu...



2)  Cooler Bag....yg ni sgt2 penting jika ingin menyimpan stock sekiranya kita berkerja..sbb susu badan yang diperah mesti simpan di tempat yang sejuk setelah diperah...dgn adanya cooler beg ni, sgt mudah utk menyimpan bekalan susu yang diperah..



3) Ice Bag....ini pula msti ada untuk menyejukkan susu yang diperah...ice beg ni boleh bertahan selama lebih kurang 16jam...ice beg mesti disimpan di dalam peti sejuk beku kira2 semalaman sblm digunakan...ia mengandungi gel yang hendak la dibekukan sblm digunakan...

4) Botol susu....yang ni mestilah kena ada...setiap hari aku akan membawa 4 biji botol ke pejabat utk menyimpan susu yang diperah...tapi kadang2 dapat 3 botol penuh. yang 1 botol lagi tu just stanby incase cik B penuh sgt...hikhik...



5) Supplement Shaklee......yang ni setiap hari aku makan...untuk tambah susu badan disamping memberi mood ceria sepanjang hari....mood yang ceria akan membuatkan cik B sentiasa penuh ye kawan2 :-) 








6) Nursing Pillow....yang ni pun best.....sgt2 membantu ketika menyusukan baby....selesa sgt digunakan...duu mase zaman qalesya memang xpernah tau pun ada bantal sebegini....hehe...ketinggalannye aku ni kan...huhu.... memang sgt2 rekemen kpd ibu yang menyusukan baby.......


ok, semua yang di atas adalah kegunaanku setiap hari....sampai la baby ku menjangkau umur 2 tahun...akan ku guna kan sebaik yang mungkin....InsyaAllah......

No comments:

Post a Comment