May 22, 2013

Ape aku nak buat??

Salam readers..

Aku tgh duk pening pikir kan anak ku qalesya ni... umur dah 3 tahun 1 bln... sgt3 la hyperaktif! Ok, aktif tu bagus drpd pasif kan... tapi dia sangat laaaaa aktif! Dah macam anak laki lak tau... pening mama dia pk kan mcmne settle masalah ni...

Hyperaktif satu hal...pastu suke sangat kacau adik dia :-( kacau kasar tau. Tampar la..tolak la.... ketuk la...jangan adik dia dtg dekat dan usik brg2 dia memang dia akan tolak adik. Dah bagitau byk kali kat dia... jgn pukul adik....tapi wat juga...kadang2 naik gak tangan ni kat kaki dia...geram ! Tapi pukulan seorang ibu tidak la sampai mendera...just nak bg peringatan kat dia...Tapi jauh di sudut hati aku sedih sgt! Selalu pas dia nangis memang aku akan pujuk dia...cakap kat dia sapa adik tu...time tu memang dia akn ckp dia sayang adik.. taknak pukul adik dah... tapi last2 wat lagi...

Aku dapat rasakan yang dia tidak betul2 paham apa yang kita cuba sampaikan... budak kan...nak membesar mcmtu la...nak pula dpt adik mase dia usia sthn lebih.. belum mengerti yang dia dah jadi kakak...dan belum puas dia bermanja.... tapi selepas lahirnya adik, kasih syg aku padanya tetap same...tetap kuat dan tetap sayang! Sama adil dia dgn adik dia... Mana ada ibu yang xsayang anak yg dia kandung 9bln kan... aku tau dia xpaham semua tu... masalah aku sekarang adalah mcmne nak bagitau dia supaya tak kasar dengan adik dia... korang ade tips tak??? Pls share with me how to handle this :-(

Bile dah hyperaktif ni.... masa tidur dia pun dah lain... tak nak tidur awal.. selalu dia tido mesti pukul 12 mlm keatas! Dia akn tahan mata tau.. sampai aku marah2 dia suruh tidur... memang mengamuk dia taknak tidur...last2 aku biarkan dia atas katil dan bagi dia main ipad... nanti bile penat sgt sure tertidur lah tu... so masalah sekarang mcmne nak ajar dia tidur awal? Tidur sgt penting dalam perkembangan kanak-kanak.... kat sini mama dah pening lagi.....pls help me :-(

Qalesya sayang, mama akan cuba didik kamu sebaik boleh....mama akn pastikan kamu jadi anak yang dengar kata dan solehah. Please tlg mama ye sayang... I wish she could understand me now :-(

**aku yang buntu @_@

1 comment:

  1. a'kum ida..

    Setiap budak ragamnya berbeza..mgkin anak sulong agk tegas n garang sikit. cuba ko bckan Ya latif sebanyak ug mungkin kat umbun2 kepala dia masa dia baring nak tidur tu. mudah2 an lembut ati dia.

    haiqal pun sama klu mlm susah nk tidur..iktkan dia asyik nk tgk tv je. suami aku tutup semua lampu, kami masuk dlm bilik. Dia pun ikut jg lps tu.he..he..

    Pepun bkkn berdoa ye, doa ibu ni mustajab.mudah2 an lembut hati qalesya..

    ReplyDelete