May 18, 2013

Senangnye buat coklat ^_^

Salam dan selamat berhujung minggu...

Minggu ni duduk umah dgn anak2 je sementara en. Hubby keje shift pagi.. so plan memasak arini adalah nasi ayam sahaja. Dah lama plan nak msk nasi ayam. Tp ntah nape xpernah nak buat. Tapi this entri bkn nak cite pasal nasi ayam tapi pasal coklat. Buat coklat sgt la senang rupanye.. sedap lak tu...hihi.. meh aku kongsi resepi dan cara membuatnye ok..

Bahan-bahan:

-Compound coklat (yg ni leh dpt kat pasaraya.jgn beli coklat masakan ye. Coklat ni mesti ada tulis compound ok)
-Badam yg dah dipotong kecik..(sangai dulu ye)

** mule2 korang cairkan coklat guna kaedah boil ye. Mcm aku pula, aku masak air dgn kuali. Bile air dah panas mendidih, padamkan api . Pastu aku amik tupperware yang agk besar dan tahan panas. Aku patah2 kan coklat bar tadi dan masuk kan ke dlm tupperware tu. Kacau sampai coklat tu cair...
** pastu tuang la coklat tu atas acuan.. then korang kene ketuk2 manja acuan tu agar coklat tu sebati.. pastu letak badam kat atas permukaan. Kalau nak gaulkan sekalu badam dgn coklat tu pun boleh...
** pastu simpan jap dlm peti ais.. senang sgt kan?? Tapi korang kena make sure tiada percikan air masuk kedalam coklat yg sedang cair tu ye. Klu termasuk alamatnye memang coklat xmenjadi ok. Aku pernah kena dulu...huhu..

Ok, selamat mencuba :-)

No comments:

Post a Comment