January 3, 2014

Review pasal ank-anak saya

Salam semua.. arini jumaat yg cukup indah dgn cuaca yg kelihatan cukup tenang...

Lame rasenye tak review pasal anak2 yg dah mbesar didepan mata.. pejam celik anak yg sulung thn ni dah masuk 4thn dan yg bongsu akn masuk 2tahun.. Ya Allah, masih ingat lagi sakit bersalin melahirkan mereka.. Alhamdulillah mrk membesat dgn sihat dan sempurna.

Cerita pasal anak yg sulung.. syahidah nurqalesya.. nanti 11hb april akn genap la 4tahun. Kakak sekarang byk bercakap.. Alhamdulillah..nampak la kecerdikan dan ketajaman fikiran bila dia bercakap. Faham apa yang mama papa cakap kan.. kakak banyak berdikari. Kalau boleh semua benda dia nak buat sendiri. Syukur sekarang kakak dah tak kacau adik. Kalau x... pantang adik dekat memang kena la adik tu... huhu.. kakak pandai dah ajak adik main sekali. Bila berjalan pandai pimpin tangan adik. Dia marah betul kalau ade orang nak amik adik dia. Memang mengamuk2 kalau ade yg acah-acah nak bawa adik pergi.. kakak oh kakak.. bsr dah dia.. kuat makan! Suap la apa pun.. memang dia makan. Itu takpa.. sebab budak perlu makan utk tenaga. Tapi kakak kurang tido.. kalau tido pagi, bile dah bangun memang tak kan tido petang. Kalau penat sgt baru la dia tertido petang. Malam pukul 12 baru tido. Memang cukup aktif. Tapi kakak masih pakai pampers. Yg pelik dia xkerap kencing. Bile mandi baru la kencing. Byk pulak tu! Bukan xnak ajar tak pakai pampers. Tapi dia yg xnak. Bagi aku xperlu terlalu memaksa ank2 ni. Aku yakin bile tibe masanya mmg akn tinggal la tabiat dia tu.. sekarang kalau bgn tido tak menangis dah. Mcm dulu2 mmg akn melalak bila tgk xde org kat sebelah pas bangun tido.. kakak bijak skang ni :-) dan sekarang minat sgt la dgn princess. Pantang nampak patung princess, brg2 utk princess.. mmg suke sgt. Agaknye dia selalu berangan jadi princess kot.. hihi....

Cerita pasal anak yg bongsu pulak. Syahidah nursyaurah. Nanti 20hb february genap la 2 tahun.. cepat je masa berlalu.. yg adik ni pun aktif mcm kakak dia. Tabiat sekarang ialah tido lewat. Tgk kartun kat tv. Memang lewat dia tido. Sebab, tghari bgn tido, main2 sampai petang. Pastu pukul 8mlm baru dia mengantok dan akn tido.. dan akn tersedar dalam pukul 10. See, macamne nak tido balik kan? Tu yg pukul 3pg baru mata dia penat dan tdo.. mama la yg selalu teman adik sambil tertido atas sofa.. biasa aku akn buka cite kartun. Mmg dia akn ngadap. Kalau paksa tido mmg akn manangis meronta2. Dah mcm kene dera plak. Tu yg xleh wat ape tu. Adik xbyk mkn. Kurang makan nasi. Bosan agaknye.. kuat jerit dan suara amat la nyaring. Lagi satu adik ni kuat merajuk. Ntah tibe2 akn merajuk. Bile merajuk mula la buat muke kesian..haha.. adik oh adik... manja bebenor dia ni... wat masa ni adik masih lagi breastfeed. Tapi tak mcm dlu dah la.. dlu lagi kerap. Skang ni dia nenen main2 je. Skit ari lg mesti dia sendiri yg xnak nenen tu... mama redha jela... lgpun bln dpn dah dua thn kan.. .

Ok la, klu nak cite pasal anak2 mamang xkan abes entri ni.  Hihi.. btw, aku bersyukur dapat lalui pengalaman sebegini.. indah sgt.. syukur ya Allah atas anugerah indah ini... akan ku jaga amanat mu sebaik mungkin... lindungilah anak2 ku dari segala bencana dan kecuaian manusia... amin... bubye semua....

No comments:

Post a Comment